close
تبلیغات در اینترنت
نگاه ابزاری به دین از نظر امام علی و امام حسین علیهما السلام

کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت ابوالفضل(ع)شهر بادرود

نگاه ابزاری به دین از نظر امام علی و امام حسین علیهما السلام      امام علی علیه السلام به عمار یاسر فرمودند چنانچه در «نهج البلاغه » وارد است :وَ قَالَ عَلَیْهِ السلاَمُ لِعَمارِ بْنِ یَاسِرٍ، وَ قَدْ سَمِعَهُ یُرَاجِعُ الْمُغِیرَةَ بْنَ شُعْبَةَ کَلاَمًا: دَعْهُ یَا عَمارُ! فَإنهُ لَمْ یَأْخُذْ مِنَ الدینِ إلا مَا قَارَبَهُ مِنَ الدنْیَا. وَ عَلَی عَمْدٍ لَبسَ عَلَی نَفْسِهِ، لِیَجْعَلَ الشبُهَاتِ عَاذِرًا لِسَقَطَاتِهِ. (نهج البلاغه حکمت 405 ج2 ص231)«چون حضرت…

نگاه ابزاری به دین از نظر امام علی و امام حسین علیهما السلام
نظرات ()

نگاه ابزاری به دین از نظر امام علی و امام حسین علیهما السلام

    
امام علی علیه السلام به عمار یاسر فرمودند چنانچه در «نهج البلاغه » وارد است :
وَ قَالَ عَلَیْهِ السلاَمُ لِعَمارِ بْنِ یَاسِرٍ، وَ قَدْ سَمِعَهُ یُرَاجِعُ الْمُغِیرَةَ بْنَ شُعْبَةَ کَلاَمًا: دَعْهُ یَا عَمارُ! فَإنهُ لَمْ یَأْخُذْ مِنَ الدینِ إلا مَا قَارَبَهُ مِنَ الدنْیَا. وَ عَلَی عَمْدٍ لَبسَ عَلَی نَفْسِهِ، لِیَجْعَلَ الشبُهَاتِ عَاذِرًا لِسَقَطَاتِهِ. (نهج البلاغه حکمت 405 ج2 ص231)
«چون حضرت دیدند که عمار بن یاسر با مغیرة بن شعبه گفتگو، و در موضوعی رد و بدل در سخن دارد، به او فرمودند: ای عمار! او را واگذار و رها کن ! چون این مرد، از دین چیزی نگرفته است مگر به آن مقداری که او را به دنیا نزدیک کند. و از روی علم و عمد خود را به اشتباه میزند، و بر نفس خود و ادراکات خود لباس شبهه می پوشاند؛ برای اینکه موارد شبهه را عذر برای لغزشهای خود قرار دهد.»

 

این توصیف حضرت از مُغیره بسیار عجیب است ، که کسی به سرحدی رسد که عالِماً عامداً برای مطالب و دعاوی باطل پوششی از شبهات قرار دهد؛ برای آنکه در روز محاکمه و در بین مردم ، آن لباس شبهه را وجه موجه خود قرار دهد.
این یک حالت نفاق شدید درونی است که از روی علم و بصیرت و نور و بینائی عمد، و با وجود آگاهی ، انسان خود را به نفهمی و عدم اطلاع زند؛ و بواسطة حمل نمودن کارهای مردم بر وجه غیر صحیح با آنکه میداند صحیح است ، یا بر وجه صحیح با آنکه میداند غلط است ، بخواهد در بین مردم به جهت باقی ماندن آبرویش ، از مؤاخذه فرار کند و پیوسته آن موارد شبهه را مستمسک عمل خود بگیرد.
این خود یک نوع ظلمتی در نور، و یک طرز نابینائی در عالم بینائی است ؛ که در عالم قیامت به همین نحوه و کیفیت ظهور خواهد نمود.
در بین افراد جامعه از این قبیل افراد بسیارند که دین را آلت وصول به دنیا قرار میدهند، و نماز میخوانند، و سخنان فریب دهنده میزنند برای آنکه در دنیا حکومت کنند.

راجع به اهل دنیا که چگونه دین را برای منویات دنیوی خود استخدام می کنند، امام حسین علیه السلام در خطبة کوتاهی در مسیر خود بسوی کربلا در «ذی حسم » استعارة لطیفی بکار برده است چنانکه در «تحف العقول » است :
«حضرت فرمودند: این دنیا دگرگون شده ، و متنکراً چهرة زشت خود را می نمایاند. و خوبی ها و پسندیدگی های دنیا پشت نموده ، و از خوبی های آن چیزی نمانده است مگر به قدر مختصری به اندازة آبی که در ته ظرفی که آب آن را خالی کرده اند، جمع میگردد؛ و مگر عیش و زندگانی پست و بی ارزش ، مانند چراگاهی که در آن چریده و علفهای آن را خورده و پایمال نموده و نابود کرده اند.

آیا شما نمی بینید که به حق عمل نمی شود، و از باطل نهی نمی گردد؟ و در اینصورت مؤمن از روی حق و حقیقت باید در لقای خدای خود و مرگ رغبت داشته باشد. پس در این شرائط من نمی بینم مرگ را مگر سعادت ؛ و مشاهده نمی کنم زندگی با ستمگران را مگر ضجرت و ملالت .
بدرستیکه حقاً مردم ، بندگان زرخرید و غلامان حلقه به گوش دنیا هستند؛ و دین و مذهب ، مانند آب دهانی است که بر روی زبانهایشان می چرخد؛ از دین دفاع می کنند زمانی که معیشت های آنان تأمین شود.
پس زمانی که امتحان در پیش آید معلوم میشود که دین داران چه بسیار کم هستند.»

این کلام حضرت را ابن شُعبة حرانی در «تحف العقول » ص 245 آورده است . و مجلسی (ره ) در «بحارالانوار» در «روضة بحار» که جلد 17 است در ص 148 آورده ، و از طبع حروفی در جلد 78، ص 116 آمده است . و علی ابن عیسی إربِلی در «کشف الغمة » طبع سنگی ، ص 185 آورده است .
سید ابن طاووس در «لُهوف » این خطبه را از آن حضرت در «عُذَیب الهِجانات » که یکی از منازل بین مدینه و کوفه است نقل کرده و فرموده است که : چون در اینجا نامة عبیدالله بن زیاد به حر بن یزید رسید و او را دربارة آن حضرت امر به تضییق کرد، حضرت این خطبه را خواندند. («لهوف » طبع سنگی ، ص 69)
و طبری در تاریخش ضمن وقایع سنة 61 از آن حضرت در «ذی حُسَم » نقل کرده است . («تاریخ طبری » ج 5، ص 403 و 404، طبع محمد أبوالفضل إبراهیم ) و نیز در ملحقات «إحقاق الحق» ج 11، ص 605 این خطبه را نقل کرده ، و آن را از کتابهای مهم تاریخ و حدیث اهل تسنن با ذکر أسناد آن آورده است .

 برگرفته از سایت : طهور

برگرفته از تبیان قم

 




امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 5

بازدید :33
برچسب ها : نگاه ابزاری به دین از نظر امام علی و امام حسین علیهما السلام-
نویسنده
نویسنده : احمد
تاریخ : پنجشنبه 29 بهمن 1394
زمان : 19:10
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
:: آيات نازله درباره حضرت علي(ع) ( تاریخ : یکشنبه 06 تیر 1395)
:: معجزاتی از امام حسین(ع) ( تاریخ : یکشنبه 06 تیر 1395)
:: ۱۲ توصیه امام خامنه‌ای برای استفاده بهتر از شبهای قدر ( تاریخ : یکشنبه 06 تیر 1395)
:: شیوه صحیح قرآن به سر نهادن ( تاریخ : یکشنبه 06 تیر 1395)
:: شهادت خواندنی سردار سلیمانی درباره آیت الله خامنه ای ( تاریخ : یکشنبه 23 خرداد 1395)
:: راهکار آیت الله بهجت برای شفای بیماری ( تاریخ : یکشنبه 23 خرداد 1395)
:: آیت الله علم الهدی: اینکه مساجد باید انقلابی شوند یک واقعیت اعتقادی است ( تاریخ : یکشنبه 02 خرداد 1395)
:: کمردردتان را طبیعی درمان کنید ( تاریخ : یکشنبه 02 خرداد 1395)
:: خجسته میلاد منجی عالم بشریت،امام زمان عجل الله تعالی فرجه مبارک یاد ( تاریخ : یکشنبه 02 خرداد 1395)
:: حجاب اسلامی ( تاریخ : پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395)


بالای صفحه