close
تبلیغات در اینترنت
جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (1)

کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت ابوالفضل(ع)شهر بادرود

جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (1) مقدمهدرباره‏ آینده‏ى بشر . دیدگاه‏هاى مختلف وجود دارد. برخى مى‏گویند: «فساد و شر و بدبختى، لازمه‏ جدا نشدنى حیات بشرى است و به خاطر پیشرفت‏سریع و حیرت‏آور فن‏آورى و صنعت و انباشت‏سلاح‏هاى مخرب و ویران‏كننده و سلاح‏هاى كشتار جمعى، بشر، به مرحله‏اى رسیده كه گور خود را با دست‏خود كنده و با نابودى كامل، بیش از یك گام فاصله ندارد . بنابراین، آینده‏ى بشر، بسیار تاریك و خطرناك است .» .گروهى…

جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (1)
نظرات ()

جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (1)

مقدمه
درباره‏ آینده‏ى بشر . دیدگاه‏هاى مختلف وجود دارد. برخى مى‏گویند: «فساد و شر و بدبختى، لازمه‏ جدا نشدنى حیات بشرى است و به خاطر پیشرفت‏سریع و حیرت‏آور فن‏آورى و صنعت و انباشت‏سلاح‏هاى مخرب و ویران‏كننده و سلاح‏هاى كشتار جمعى، بشر، به مرحله‏اى رسیده كه گور خود را با دست‏خود كنده و با نابودى كامل، بیش از یك گام فاصله ندارد . بنابراین، آینده‏ى بشر، بسیار تاریك و خطرناك است .» .
گروهى دیگر آینده ‏بشر را روشن مى‏ببیند . اندیشه‏ پیروزى نهایى و تشكیل مدینه فاضله و حكومت واحد جهانى بر اساسى قسط و عدل، آرزوى دیرینه‏ى ملت‏ها و فرهنگ‏ها است تا جایى كه هر یك از طرفداران ادیان الهى مى‏گویند، آینده‏ جهان، از آن ما است و هر مذهب و ملتى، خود را پیروز نهایى مى‏داند و مصلح كل و سامان‏بخش زندگى بشر را از خود مى‏داند .
1- در اسلام، بویژه در مكتب تشیع، توجه به آینده و تشكیل حكومت واحد جهانى بر اساسى قسط و عدل تحت رهبرى امام معصوم، جایگاه خاصى دارد . در این رابطه، سخنان بسیارى از رسول گرامى اسلامى ( صلى ‏الله علیه ‏و آله ‏وسلم) و ائمه اطهار ( علیهم‏السلام) صادر شده است .
این مسئله، در تاریخ اسلام، به نام «مهدویت‏» مطرح شده است و انتظار فرج، با زندگى آنان عجین گشته است و آنان دائم، در انتظار روزى نشسته‏اند كه آن رجل الهى و مصلح كل، یعنى حضرت حجت‏بن الحسن امام محمد مهدى (عجل‏ الله ‏تعالى ‏فرجه ‏الشریف) ظاهر گشته و آن حكومت واحد عدل جهانى را تشكیل دهد تا بشر به آرزوى دیرینه‏ى خود برسد و زندگى سعادت‏مند و فارغ از هر نوع ظلم و ستم و دغدغه‏ى خاطر را ببیند .


2 - قرن بیستم، در تاریخ حیات بشر، قرنى ویژه و داراى امتیازات منحصر به فرد در میان اعصار و قرون گذشته است‏ بشر، در این قرن، با ابتكار و به كارگیرى نبوغ و با تكمیل اختراعات و اكتشاقات خویش در زمینه‏ى معادن و صنعت و با ساخت ماشین‏آلات و خصوصا استفاده از اتم، توانست صفحات عظیمى از حیرت و شگفتى را بر پهناى گیتى بر جاى گذارد، و با تسلط خویش بر بخش عظیمى از كره‏ى خاكى و محیط زیست، آن راتسخیر كند . در این قرن، بشر براى نخستین بار، با سفر به كره‏ى ماه و سایر سیارات، سیر در آسمان‏ها را شروع كرد تا به اسرار آسمان‏ها پى ببرد در این قرن، بهره‏گیرى از رایانه، وارد زندگى بشر شد و امروزه، در تمام زمینه‏هاى زندگى، اعم از صنعتى، كشاورزى، بهداشتى، تجارى، علمى، فرهنگى، بدون بهره‏گیرى از رایانه، ادامه مسیر، میسر نیست .
به هر حال، روند تحولات در قرن بیستم، در دهه‏ هزار و نهصد و هفتاد میلادى، وارد مرحله‏ى جدیدى شد و در اواسط دهه‏ هزار و نهصد و هشتاد، تقریبا، در تمامى زمینه‏ها، نشان خود را بر جاى گذاشت . در دهه‏ى هشتاد میلادى، براى رجوع به این دگرگوینها، مفاهیمى مانند جامعه‏ى فراصنعتى و فرا مدرن (پست مدرن) به كار مى‏رفت، اما در دهه‏ى نود میلادى مفهوم «جهانى‏شدن‏» رایج گردید و مفهوم مسلط دوران معاصر شد، به گونه‏اى كه امروز، همه چیز با رجوع به این مفهوم، مورد بررسى و تجزیه و تحلیل قرار مى‏گیرد .
در ظاهر، امر جهانى شدن، یعنى ره سپردن تمامى جوامع به سوى جهانى وحدت یافته كه در آن، همه چیز در سطح جهانى مطرح و نگرفته مى‏شود . جهانى شدن در هر زمینه، دیگر مرز جغرافیایى نمى‏شناسد . جهانى شدن در زمینه اقتصادى، در هر كشورى اتفاق بیفتد، بر اقتصاد دیگران تاثیر مى‏گذارد .
با جهانى شدن، بعد سرمایه نیز مرز ندارد . سرمایه، از یك طرف و اطلاعات در طرف دیگر، بدون مرز، مثل باد مى‏چرخد و به سرعت جابه‏جا مى‏شود . اینترنت و شبكه‏هاى ماهواره‏اى و خبرى، ارتباطات مستمر و همزمان را بین مردم دنیا برقرار مى‏كنند و دنیا به صورت دهكده‏ جهانى در آمده است.[1]
امروزه، برخى این نتیجه رسیده‏ اند كه سعادت و خوش‏بختى و زندگى فارغ از هر دغدغه، تنها در صورتى است كه همه چیز جهانى باشد و تحت‏حكومت واحد جهانى اداره شود و لذا تمام همت‏خود را بر این گذاشته‏اند كه همه چیز را جهانى سازند: اقتصاد جهانى; تجارت جهانى; فرهنگ جهانى; سیاست جهانى; دهكده جهانى . بنابراین جهانى شدن، امرى حتمى و محقق یافته و یا در حال تحقق است پس باید همه خود را با آن وفق دهند .
3 - جهانى شدن در ابعاد گوناگون خود (اقتصاد، فرهنگ، سیاست، مذهب) مباحث مختلفى را مى‏طلبد و این طور هم نیست كه به راحتى بتوان اقتصاد، فرهنگ، سیاست، مذهب‏هاى مختلف را به صورت واحد جهانى درآورد و یك شبه همه‏ى مرزها را در هم كوبید . جهانى شدن، با چالش‏هاى زیادى رو به رو است (بحث‏هاى زیادى را مى‏طلبد). ما، در این مقاله، تنها مى‏خواهم ببینیم «جهانى شدن با دین و مذهب، چه تناسبى دارد؟ آیا در این‏جا نیز با چالش‏ها روبرو است‏یا نه، همسو و همگون‏اند؟» .
جهاین شدن در رابطه‏ى با مذهب و دین نیز مباحث‏بسیارى را مى‏طلبد، مانند: آثار و پیامدهاى جهانى شدن بر حیات دینى; آینده‏ى ادیان در فرایند جهانى شدن; جهانى شدن و پویایى انتظرات از دین; جهانى شدن و حكومت‏هاى دینى; جهانى شدن و قلمروهاى دین; جهانى شدن و گفت‏وگوى ادیان; بنیادگرایى و جنبش‏هاى ضد جهانى‏سازى; دین‏هاى محدود و دین‏هاى جهانى; حكومت واحد جهانى حضرت مهدى (عجل‏الله‏تعالى‏فرجه‏الشریف) در مقایسه با جهانى شدن‏» است . ما مى‏خواهیم ببینیم «آیا جهانى‏شدن، همان حكومت جهانى حضرت مهدى (عجل‏الله‏تعالى‏فرجه‏الشریف) است‏یا غیر آن؟ آیا جهانى شدن، مقدمه‏اى براى آن حكومت واحد است‏یا اساسا ربطى با آن ندارد؟ آیا با جهانى‏سازى و سرانجام جهانى‏شدن، ما را از تشكیل حكومت واحد جهانى حضتر مهدى ( عجل‏الله‏تعالى‏فرجه‏الشریف) بى‏نیاز مى‏كند و یا این كه نیاز بشر به آن حكومت عدل جهانى، به جاى خود محفوظ است؟ جهانى‏شدن با آن حكومت عدل جهانى حضرت مهدى (عجل‏الله‏تعالى‏فرجه‏الشریف) چه وجه اشتراك و چه امتیازاتى دارد؟
براى پاسخ به این پرسش‏هاى، نخست‏باید جهانى‏شدن و حكومت واحد جهانى حضرت مهدى (عجل‏ الله ‏تعالى ‏فرجه الشریف) و سپس به مقایسه و سنجش آن دو با هم بپردازیم . بنابراین، مطالب اصلى مقاله، تحت عناوین ذیل مورد بررسى قرار مى‏گیرد:
1 . جهانى شدن;
2 . حكومت واحد جهانى حضرت مهدى (عجل‏الله‏تعالى‏فرجه‏الشریف) ;
3 . مقایسه و بررسى وجه اشتراك و تمایز آن دو .
جهانى شدن.[2]
جهانى شدن، یعنى ره سپردن تمامى جوامع به سوى جهانى وحدت یافته كه در آن، همه چیز در سطح جهانى مطرح و نگریسته مى‏شود . در حقیقت، جهانى شدن، به معناى آزادى مطلق كسب و كار، برداشته شدن تمامى موانع از سر راه، جریان یافتن سهل و ساده‏ى سرمایه و نفوذ آن در تمامى عرصه‏ها، حركت روان اطلاعات و امور مالیه و خدمات، تداخل فرهنگ‏ها آن هم به سوى یك‏سان شدگى و یكدستى است . البته، تمامى این امور، در مقیاسى جهانى رخ مى‏دهد و هدف نیز دست‏یابى به بازار واحد جهانى، فارغ از موانع امور تولید و سرمایه‏گذارى و خدمات و اشتغال خواهد بود .
برخى، پا را فراتر گذاشته ‏اند، از حكومت واحد جهانى و پول واحد در سراسر جهان یاد مى‏كنند.[3]
به نظر گروهى دیگر، جهانى شدن، در حقیقت، فراتر از پدیده‏ى كلاسیك «دولت - ملت‏» است . به این معنا كه با توجه به رخدادهاى عظیم ارتباطى ورود بازیگران جدید به عرصه‏ى بین‏المللى، نفش «دولت - ملت‏» تا حدود زیادى كم‏رنگ شده است . در این معناى از جهانى‏شدن، دولت‏ها، دیگر تصمیم گیرندگان اصلى در رویدادها نیستند و قدرت، در سیاست جهانى، از دولت‏هاى محصور در مرزها به دولت‏هایى منتقل مى‏شود كه قادر به تكاپو در جهان‏اند .
گروهى نیز جهانى شدن را به عنوان گسترش روند رو به توسعه‏ى تجارت جهانى دانسته‏اند كه اكنون بازیگرانى از جنوب نیز به آن پیوسته‏اند .
كاربرد اصطلاح «جهانى شدن‏» به دو كتابى بر مى‏گردد كه در سال هزار و نهصد و هفتاد میلادى انتشار یافت . كتاب نخست «جنگ و صلح در دهكده‏ى جهانى‏» تالیف مارشال مك لوهان و كتاب دوم، نوشته برژینسكى، مسئول سابق شوراى امنیت ملى آمریكا در دوران ریاست جمهورى ریگان بود . مباحث كتاب نخست، بر نقش پیشرفت وسائل ارتباطى در تبدیل دنیا به دهكده‏ى واحد جهانى متمركز بود . در حال كه بحث اصلى كتاب دوم، درباره‏ى نقشى بود كه آمریكا مى‏بایست‏براى رهبرى جهان و ارائه‏ى نمونه‏ى جامع مدرنسیم به عهده مى‏گرفت.[4]
در عمل، بیش‏تر توافقهاى سیاسى و اقتصادى كه پس از دو جنگ جهانى خسارت بار، بین مجموع كشورهاى جهان انجام گرفته و به نوعى، زمینه‏ساز همزیستى و همكارى بین‏المللى شده است، طلایه‏دار تحولى بوده كه «جهانى‏شدن‏» نامیده مى‏شود .
این پدیده، روندى از دیگرگونى را به نمایش مى‏گذارد كه از مرزهاى سیاست و اقتصاد فراتر مى‏رود و دانش، فرهنگ و شیوه‏ى زندگى را نیز در بر مى‏گیرد . از این جهت، جهانى شدن، چند بعدى است و قابل تسرى به مشكل‏هاى گوناگون عمل اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، حقوقى، فرهنگى، نظامى، فن‏آورى، محیط زیست، . . . است .
بعضى از صاحب‏نظران، ویژگى‏هاى پنج‏گانه‏ى زیر را براى جهانى شدن مطرح كرده‏اند:
1 - گسترش كمپانى‏هاى چند ملیتى; اهمیت‏شركت‏ها در نظام جهانى، بیش از اهمیت دولت‏ها است .

 


[1] . دكتر سلیمان ایران‏زاده، جهانى شدن و تحولات استراتژیك در مدیریت و سازمان، ص 19 .
[2] . براى آگاهى بیشتر از جهانى‏شدن و جهانى‏سازى، به كتاب‏هاى زیر مراجعه كنید:
1 - دام جهانى‏شدن، هانس پیتر مارتین و هارالدشومن; ترجمه‏ى حمیدرضا شهمیرزادى
2 - پدیده‏ى جهانى‏شدن، فرهنگ رجایى، ترجمه‏ى عبدالحسین آذرنگ .
3 - جهانى‏شدن و تحولات استراتژیك در مدیریت و سازمان; دكتر سلیمان ایران زاده .
4 - جهانى‏شدن فرهنگ و سیاست; دكتر سید على‏اصغر كاظمى .
5 - جهانى‏شدن، مالكوم واترز، ترجمه‏ى: اسماعیل مردانى و سیاوش مریدى
6 - كشورهاى در حال توسعه و سازمان جهانى تجارت (گات)، ترجمه‏ى: دكتر احمد یزدانى‏پناه و سیف‏الله صادقى .
7 - جامعه‏شناسى سیاسى معاصر، كیت نش، ترجمه‏ى، محمدتقى دلفروز، تهران 1380.
[3] . دكتر سلیمان ایران‏زاده، جهانى شدن و تحولات استراتژیك، ص 17 .
[4] . دكتر سلیمان ایران‏زاده، جهانى شدن و تحولات استراتژیك، ص 17 .

دكتر حبيب الله طاهرى- فصلنامه انتظار، ش7

منبع:تبیان قم

 




امتیاز: نتیجه : 5 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 5

بازدید :19
برچسب ها : جهانى شدن و حكومت واحد جهانى امام زمان(عج) (1)-
نویسنده
نویسنده : احمد
تاریخ : یکشنبه 29 آذر 1394
زمان : 18:37
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
:: آيات نازله درباره حضرت علي(ع) ( تاریخ : یکشنبه 06 تیر 1395)
:: معجزاتی از امام حسین(ع) ( تاریخ : یکشنبه 06 تیر 1395)
:: ۱۲ توصیه امام خامنه‌ای برای استفاده بهتر از شبهای قدر ( تاریخ : یکشنبه 06 تیر 1395)
:: شیوه صحیح قرآن به سر نهادن ( تاریخ : یکشنبه 06 تیر 1395)
:: شهادت خواندنی سردار سلیمانی درباره آیت الله خامنه ای ( تاریخ : یکشنبه 23 خرداد 1395)
:: راهکار آیت الله بهجت برای شفای بیماری ( تاریخ : یکشنبه 23 خرداد 1395)
:: آیت الله علم الهدی: اینکه مساجد باید انقلابی شوند یک واقعیت اعتقادی است ( تاریخ : یکشنبه 02 خرداد 1395)
:: کمردردتان را طبیعی درمان کنید ( تاریخ : یکشنبه 02 خرداد 1395)
:: خجسته میلاد منجی عالم بشریت،امام زمان عجل الله تعالی فرجه مبارک یاد ( تاریخ : یکشنبه 02 خرداد 1395)
:: حجاب اسلامی ( تاریخ : پنجشنبه 30 اردیبهشت 1395)


بالای صفحه